S účinností od 1. 1. 2009 má zaměstnavatel
povinnost poskytovat zaměstnanci v období prvních 14 kalendářních dnů jeho
dočasné pracovní neschopnosti nebo karantény náhradu mzdy (platu, odměny z
dohody o pracovní činnosti). Této povinnosti odpovídá na druhé straně právo
zaměstnavatele zakotvené v ustanovení
§ 192 odst. 6 zákona č.
262/2006 Sb., zákoník práce, a rovněž tak v ustanovení
§ 65 odst. 2 písm. c)
zákona č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, oba ve znění pozdějších
předpisů, totiž právo kontrolovat, zda zaměstnanec dodržuje režim dočasně
práceneschopného pojištěnce. Jde konkrétně o kontrolu toho, jestli se
zaměstnanec zdržuje v místě nahlášeného pobytu a zda dodržuje rozsah (dobu)
vycházek, pokud mu je ošetřující lékař vůbec povolil.
Možnost kontroly dočasně práceneschopného zaměstnance
má pro zaměstnavatele velký význam. Jejím prostřednictvím lze zjistit, kdo ze
zaměstnanců nově zavedeného systému zneužívá, a postihnout takové jednání
snížením nebo dokonce neposkytnutím náhrady, a to na základě pořízeného
záznamu o porušení režimu dočasně práce neschopného pojištěnce a následného
posouzení jeho závažnosti.
V této souvislosti se zejména u menších zaměstnavatelů
objevila logicky otázka, zda je možné uvedené právo realizovat
dodavatelsky, tedy nikoli prostřednictvím vlastních (kontrolou pověřených)
zaměstnanců, ale s pomocí třetího subjektu, který by jednal jménem
zaměstnavatele. Ostatně na internetu se to záhy poté, co bylo zřejmé, že nová
právní úprava vejde v účinnost, začalo nabídkami v tomto smyslu zajímavě
hemžit. V nich jsou zaměstnavatelé ujišťováni o tom, že touto cestou ušetří
náklady i čas - nemusí na kontroly vyčlenit vlastní zaměstnance a
poskytnout jim za tímto účelem alespoň základní zaškolení, kontrola bude
rychlá, profesionální a běžně bude prováděna i o víkendech, zaměstnavatel
dostane ve velice krátkém intervalu podrobnou informaci o výsledku takové
kontroly a celkově to povede ke snížení případů, kdy zaměstnanec zneužívá
dočasné pracovní neschopnosti k aktivitám, které se s ní neslučují.
Není důvod takovému postupu bránit. Stávající zákoník
práce je postaven na principu podpůrného použití zákona č. 40/1964 Sb.,
občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, a také pro pracovněprávní
účely lze bezezbytku využít ustanovení
§ 22 a následující o zastoupení.
Koneckonců na použití této právní úpravy výslovně odkazuje (s výjimkou
zákonného zastoupení, které je ale v tomto případě stejně nepoužitelné) též
ustanovení
§ 12 zákoníku práce. Obdobně využívají
zaměstnavatelé dodavatelského způsobu zajištění služby při realizaci svého
práva dle ustanovení
§ 248 odst. 2 zákoníku práce, tedy při
kontrole věcí, které zaměstnanci k němu vnášejí nebo odnášejí, nebo přímo při
kontrole zaměstnanců, to vše v zájmu ochrany svého majetku.
Zástupcem je ten, kdo je oprávněn jednat za jiného jeho
jménem, přičemž práva a povinnosti ze zastoupení vznikají přímo zastoupenému.
Pokud by šlo o právnickou osobu (což bude zřejmě pravidlem), občanský zákoník
vychází z toho, že v takovém případě vzniká právo jednat za zmocnitele
statutárnímu orgánu této právnické osoby nebo osobě, které tento orgán udělí
plnou moc (to platí i pro zaměstnance této právnické osoby).
Pro oblast kontroly dodržování režimu dočasně
práceneschopného zaměstnance to znamená, že zaměstnavatel - pokud hodlá využít
nabídky výše uvedené služby - musí třetímu subjektu udělit plnou moc ve
smyslu ustanovení
§ 31 občanského zákoníku a v ní vymezit
rozsah jeho oprávnění. Konkrétní formy spolupráce (jde především o způsob
oznamování požadavku na provedení kontroly - objednávka, předání potřebných
informací o zaměstnanci, který má být kontrolován, ujednání o ceně za
provedenou službu, apod.) budou předmětem samostatné smlouvy, a to
nejčastěji smlouvy o dílo podle zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník,
ve znění pozdějších předpisů.
Plná moc, popř. konkrétní objednávka zaměstnavatele,
budou těmi písemnostmi, jimiž se bude třetí subjekt prokazovat
kontrolovanému zaměstnanci. Bez nich by nebylo možné, aby si kontrolovaný
zaměstnanec ověřil, že jde o osoby oprávněné kontrolu u něho vykonat, a splnil
vůči nim povinnost prokázat svoji totožnost a předložit rozhodnutí o vzniku
…