Oblast právních vztahů, které vznikají na úseku
zaměstnanosti, je upravena zejména zákonem č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti,
který nabyl účinnosti dnem 1. října 2004. V průběhu tříleté účinnosti zákona se
ukázalo, že na některé problémy na trhu práce dostatečně nereaguje. Tyto
nedostatky a některé další by měla odstranit novela zákona o zaměstnanosti,
která nabývá účinnosti od 1. ledna 2009. Ve svém příspěvku bych chtěla seznámit
čtenáře se zásadními změnami, které přináší.
V souvislosti s právní úpravou povolování dlouhodobého
pobytu cizinců na základě povolení k pobytu - zelená karta - se definice
nelegální práce cizince rozšiřuje o výkon práce v rozporu s vydanou zelenou
kartou nebo bez zelené karty. Zároveň se doplňuje, že o nelegální práci se
jednat nebude, pokud bude zaměstnankyně - cizinka vykonávat jinou práci, než na
kterou jí bylo vydáno povolení k zaměstnání nebo zelená karta a na tuto práci
byla převedena z důvodů uvedených v
§ 41 odst. 1 písm. c) zákoníku
práce. Tato skutečnost rovněž nebude důvodem pro odejmutí povolení k zaměstnání
ani ke zrušení platnosti zelené karty. Podle
§ 41 odst. 1 písm. c) zákoníku
práce je zaměstnavatel povinen převést zaměstnankyni na jinou práci, koná-li
těhotná zaměstnankyně, zaměstnankyně, která kojí, nebo zaměstnankyně - matka do
konce devátého měsíce po porodu práci, kterou nesmějí být tyto zaměstnankyně
zaměstnávány nebo která podle lékařského posudku ohrožuje její těhotenství nebo
mateřství.
Zvyšuje se pokuta za umožnění výkonu nelegální práce, a
to ze 2 milionů Kč na 5 milionů Kč. Poznatky z praxe totiž ukázaly, že
maximální možná výše pokuty 2 miliony Kč není dostatečným preventivním
opatřením před nelegálním jednáním.
Jediným kritériem pro možnost výkonu zaměstnání v
pracovním nebo služebním poměru nebo na základě dohod o pracích konaných mimo
pracovní poměr, tj. dohody o provedení práce a dohody o pracovní činnosti při
současném vedení v evidenci uchazečů o zaměstnání, je hrubý měsíční výdělek
nepřesahující polovinu minimální mzdy. V případě, kdy uchazeč o zaměstnání
bude vykonávat práce na základě dohody o pracovní činnosti a dohody o provedení
práce a nebude moci doložit výši měsíční odměny, rozhodnou částkou bude výše
odměny připadající na jeden měsíc za období, za které příslušela.
Uchazeč o zaměstnání bude povinen úřadu práce výkon
této činnosti oznámit do 8 kalendářních dnů ode dne vzniku pracovního
nebo služebního poměru nebo ode dne uzavření dohody o pracích konaných mimo
pracovní poměr a ve lhůtě stanovené úřadem práce dokládat výši měsíčního
výdělku nebo odměny.
S cílem snižovat administrativní zátěž podnikatelů se
ruší dvě duplicitní informační povinnosti stanovené zaměstnavatelům v
souvislosti se zaměstnáváním osob se zdravotním postižením a charakteristika
volného pracovního místa se doplňuje o informaci, zda se jedná o pracovní místo
vyhrazené nebo vhodné pro osobu se zdravotním postižením.
Ministerstvu práce a sociálních věcí se ukládá vést
centrální evidenci volných pracovních míst obsaditelných držiteli zelené karty.
Volným pracovním místem obsaditelným držitelem zelené karty se rozumí pracovní
místo:
které nebylo obsazeno do 30 dnů od jeho oznámení úřadu práce, s
výjimkou pracovních míst úředníků územních samosprávných celků a pracovních
míst zaměstnanců, kteří ve správních úřadech vykonávají státní správu, nebo
které Ministerstvo průmyslu a obchodu označilo v centrální
evidenci volných pracovních míst jako místo vhodné pro klíčový personál.
Se zveřejněním pracovního místa v centrální evidenci
volných pracovních míst obsaditelných držiteli zelené karty musí zaměstnavatel
udělit souhlas. Stanoví se, která volná pracovní místa budou vedena v centrální
evidenci volných pracovních míst obsaditelných držiteli zelené karty.
Nárok na podporu v nezaměstnanosti bude mít
uchazeč o zaměstnání, který získal v rozhodném období, tj. v posledních třech
letech před zařazením do evidence uchazečů o zaměstnání, zaměstnáním nebo jinou
výdělečnou činností dobu důchodového pojištění podle zvláštního právního
předpisu (tj.
§ 11 odst. 1 písm. a) a
odst. 2 zákona č. 155/1995 Sb., o
důchodovém pojištění) v délce alespoň 12 měsíců. Uchazeč o zaměstnání bude tuto
dobu pojištění dokládat předložením evidenčního listu důchodového
pojištění.
Nově se stanoví, aby podpora v nezaměstnanosti
nebyla přiznána uchazeči o zaměstnání, který v posledních šesti měsících
před zařazením do evidence uchazečů o zaměstnání bez vážných důvodů opakovaně,
tj. nejméně dvakrát, sám, ukončil vhodné zaměstnání, které mu zprostředkoval
úřad práce. Jedná se o opatření, kterým má být zabráněno účelovým nástupům do
zprostředkovaného zaměstnání a jejich opakovanému ukončování bez vážných důvodů
jenom proto, aby uchazeč o zaměstnání vykazoval součinnost s úřadem práce.
Vzhledem k současnému vývoji na trhu práce nelze
nadále považovat absolventy vysokých škol a všechny mladé lidi do 25 let
věku za skupinu znevýhodněnou na trhu práce, na rozdíl např. od
fyzických osob se zdravotním postižením nebo fyzických osob nad 50 let. Zvýšená
péče bude nadále věnována mladým lidem do 20 let věku, což odpovídá maximálně
době 2 let po ukončení středního vzdělání. Za náhradní dobu zaměstnání se
nebude mj. považovat doba soustavné přípravy na budoucí povolání. Jde o
opatření motivující mladé lidi k nástupu do zaměstnání po ukončení studia.
Náhradní doby zaměstnání se rozšiřují o dobu osobní
péče o fyzickou osobu mladší 10 let, která se podle zvláštního právního
předpisu považuje za osobu závislou na pomoci jiné fyzické osoby ve stupni I
(lehká závislost).
Procentní sazba podpory v nezaměstnanosti bude činit
první dva měsíce podpůrčí doby 65 %, další 2 měsíce podpůrčí doby 50 % a po
zbývající podpůrčí dobu 45 % průměrného měsíčního čistého výdělku nebo
vyměřovacího základu. Maximální výše podpory v nezaměstnanosti se nemění a i
nadále bude činit 0,58násobku průměrné mzdy v národním hospodářství za první až
třetí čtvrtletí kalendářního roku předcházejícího kalendářnímu roku, ve kterém
byla podána žádost o podporu v nezaměstnanosti.
Jestliže uchazeč o zaměstnání splnil podmínku doby
předchozího zaměstnání započtením náhradní doby a tato doba se posuzuje jako
poslední zaměstnání, bez svého zavinění nemůže osvědčit výši průměrného
měsíčního čistého výdělku nebo vyměřovacího základu, nebo u něj nelze stanovit
průměrný měsíční čistý výdělek nebo vyměřovací základ, podpora v
nezaměstnanosti se takovému uchazeči o zaměstnání stanoví za první 2 měsíce ve
výši 0,15násobku (namísto současného 0,12násobku), další 2 měsíce výši
0,12násobku (namísto současného 0,11násobku) a po zbývající podpůrčí dobu
0,11násobku průměrné mzdy v národním hospodářství za 1. až 3. čtvrtletí
kalendářního roku předcházejícího kalendářnímu roku, ve kterém byla podána
žádost o tuto podporu.
Podpůrčí doba se zkracuje o 1 měsíc ve všech
věkových skupinách na 5, 8 a 11 měsíců. To znamená, že do 50 let bude podpůrčí
doba činit 5 měsíců, nad 50 do 55 let věku 8 měsíců a nad 55 let 11 měsíců. I
nadále zůstává, že rozhodující pro délku podpůrčí doby je věk uchazeče o
zaměstnání dosažený ke dni podání žádosti o podporu v nezaměstnanosti.
Bude umožněn souběh pobírání podpory v nezaměstnanosti
a podpory při rekvalifikaci s dávkami nemocenského pojištění z tzv.
nekolidujícího zaměstnání.
Nová právní úprava výslovně uvádí, že oznamovací
povinnost ohledně volných pracovních míst plní zaměstnavatel i tehdy, kdy
hodlá obsazovat volná pracovní místa dočasně přidělenými zaměstnanci agentury
práce.
Změnou zákona č. 251/2005 Sb., o inspekci práce, ve
znění pozdějších předpisů, se rozšiřuje působnost Státního úřadu inspekce práce
o poskytování informace ministerstvu práce a sociálních věcí a úřadům práce o
uložení pokuty agentuře práce za porušení povinností, které pro agentury práce
vyplývají z
§ 308 a
309 zákoníku práce, a o uložení pokuty
zaměstnavateli za porušení povinností vyplývajících z právních předpisů,
jejichž dodržování orgány inspekce práce kontrolují, a to do 15 dnů od nabytí
právní moci rozhodnutí o uložení pokuty.
Nově se v zákoně o zaměstnanosti stanoví, že úřad práce
rovněž nenabízí a nezveřejňuje nabídky volných pracovních míst u
zaměstnavatele, kterému byla uložena pokuta za porušení povinnosti vyplývající
z pracovněprávních předpisů nebo za porušení povinnosti vyplývající z právních
předpisů, které kontroluje Státní úřad inspekce práce nebo oblastní inspektorát
práce, a to po dobu 3 měsíců ode dne nabytí právní moci rozhodnutí o uložení
pokuty.
Pro účinnou kontrolu agentur práce je třeba, aby jimi
byla vedena evidence o jejich činnosti a současně se upravuje obsah této
evidence.
Podmínkou udělení povolení ke zprostředkování
zaměstnání fyzické osobě je dosažení věku 18 let namísto dosavadních
nejméně 23 let. Dále zákon výslovně stanoví, že fyzická osoba může být
ustanovena do funkce odpovědného zástupce pouze u jedné právnické osoby a nesmí
být současně držitelem povolení ke zprostředkování jako fyzická osoba.
Ministerstvu práce a sociálních věcí se umožňuje
odejmout agentuře práce povolení ke zprostředkování zaměstnání v
případech, když neplní své povinnosti vyplývající ze zákoníku práce (§ 308 nebo
309) nebo když opakovaně nesplní svou
oznamovací povinnost, kterou jí ukládá zákon o zaměstnanosti (§ 59), tj. povinnost agentury práce sdělovat pro
statistické účely ministerstvu práce a sociálních věcí do 31. ledna běžného
…